Beszámoló a Határtalanul program keretében szervezett erdélyi kirándulásról
2024. május 21-25.
A Jászapáti Gróf Széchenyi István Katolikus Általános Iskola és Gimnázium 7. a osztályos tanulóinak kíséretében az osztályfőnök-helyettessel, Urbán Barbarával a Határtalanul program keretében egy csodálatos, ötnapos erdélyi úton vettünk részt. 2024. május 21-én indultunk a gimnázium épületétől, és az idegenvezetőnk is- dr. Dálnoki Gyöngyi -itt csatlakozott hozzánk. A határátlépés után Királyhágón pihentünk meg, majd Körösfőn tettük tiszteletünket Vasvári Pál , a „márciusi ifjak” egyik vezéralakja előtt. Kolozsváron megkoszorúztuk Mátyás király szobrát, elcsendesedtünk a Szent Mihály-templomban, láttuk Mátyás király szülőházát, elsétáltunk a híres magyar nyelvű Babes-Bolyai Egyetemhez. Érdekesség, hogy két gimnáziumi tanárunk is ezen az egyetemen végzett. Estefelé érkeztünk meg Torockóra, a szállásunkra, amely rendkívül hangulatos volt a növényekkel tarkított kertben, és a közeli háttérben csodáltuk a Torockó-hegység vonulatát, Székelykőt. A borult, kicsit esős reggel miatt csak elképzelni tudtuk, hogy hogyan kel fel a nap kétszer, de a pazar panoráma, a jellegzetes fehér falú házikók, mindezért kárpótoltak. Még este sétát tettünk a macskaköves utakon, és csodáltuk a világörökség részeként elismert települést.
Másnap elhagyva szállásunkat a történelmi Magyarország szecessziós városába, Marosvásárhelyre utaztunk. Láttuk és be is mentünk a Kultúrpalotába, felfedeztük, hol szállt meg Petőfi 1849-ben. Parajdra nem utaztunk, hiszen akkor a sóbánya az esőzések miatt zárva volt. Mivel útba esett Szováta, ezért egy kicsit itt is időztünk, hiszen a Medve-tó és környéke gyönyörű látványosság. A következő állomás Korond volt, ahol megismerkedtünk a székely fazekassággal. Egy híres helyi termelővel – Illyés Vészti Mihály feleségével találkoztunk. Bevezetett minket a műhelyébe, és elmagyarázta az edények készítésének fortélyait. Láttuk azt is, hogyan festik, égetik a gyönyörű kancsókat, tálakat, tányérokat.
Farkaslaka irodalmi élmény is volt, hiszen megtekintettük Tamási Áron szülőházát, majd megkoszorúztuk a sírját is, ahol elénekeltük a székely Himnuszt és a Nélküled című dalt. Este Csíkrákosra érkeztünk, ahol pár napig volt a szállásunk.
A harmadik napon reggel a csíkrákosi általános iskola diákjaival beszélgettünk és szurkolhattunk egy közös focin a csapatunknak. Csíkszeredán megtekintettük a Mikó várat, Csíksomlyón előadást hallottunk a búcsúról, annak jelentőségéről, a kegytemplomban imádkoztunk a Szűzanyához. Mindez rendkívül megrendítő volt, és mindenkit nagyon mélyen megérintett. Székelyudvarhelyen a Hősök parkjában kiselőadás keretében hallhattunk a székelyekről és az erdélyi fejedelmekről. Megkoszorúztuk Szent László szobrát, aki a lövészkatonák, polgárőrök védőszentje is. Aktualitását emeli a gimnáziumunkban levő kadét-képzés is.
Szejkefürdőnél felkerestük és megkoszorúztuk Orbán Balázs , mint a „Legnagyobb székely” sírhelyét, és a Mini Erdély Parkban kalandozhattunk a megannyi erdélyi vár, kastély, templom között.
Gyergyószárhegyen visszamentünk a múltba pár száz évet, és a Lázár grófok kastélyában elképzeltük Bethlen Gábor, Erdély egyik legnagyobb fejedelmének gyerekkorát. Gyergyószentmiklóson láttuk az örmény templomot, majd indultunk tovább a Békás -szoroshoz. Fényképeket készítettünk az Oltárkőről, a szorosról, az Ezeréves határról, a Gyilkos-tóról. Közben megcsodáltuk a természeti kincseket, meghallgattuk a legendákat.
Az utolsó nap már a visszaútról szólt. Fájó szívvel hagytuk el szállásunkat, ahol finomakat ehettünk, gondoskodtak rólunk. Esténként igazi csapatépítés volt, hiszen wifi hiányában a gyerekek keresték egymás társaságát, bújócskáztak, társasjátékoztak, kártyáztak, beszélgettek, futkároztak…
A szűkös időkeret és az útfelújításokból fakadó araszolás miatt nem Arad felé jöttünk haza, hanem Nagyvárad irányában. A csucsai kastélynál megállva rövid előadást tartottam Adyról, a szerelmeiről, arról, mit jelentett számára elhagyni Magyarországot és mégis visszatérni. A föl-földobott kő sorait még inkább átélték a gyerekek saját tapasztalásuk segítségével. Nagyváradon megkoszorúztuk az Ady-szobrot és megcsodáltuk a gyönyörű épületeket kiemelve ennek a városnak a különleges történelmi múltját és jelentőségét. Hazafelé a buszon még egyszer átbeszéltük és értékeltük az 5 nap eseményeit. Nagyon hálásak vagyunk az idegenvezetőnknek a rendkívül informatív előadásaiért, hiszen hatalmas tudáshoz jutottunk.
Estefelé szerencsésen hazaérkeztünk, és a szülőkkel való találkozás hatalmas élmény volt. Az utána következő időszakban boldogan emlegettük még az együtt töltött napokat, és a hála, köszönet szavait hallhattuk, olvashattuk mind a diákoktól mind a kedves szülőktől.
Mi tanárok is csak a köszönetünket tudjuk kifejezni, hogy eljuthattunk ilyen lélekben felemelő helyszínekre. A legnagyobb öröm mégis az, hogy az osztályomat mindez nagyon megfogta, és összekovácsolódtak a tanulók. Vásároltak közösen egy osztály kabalát is- természetesen egy barna medvét, egy plüssmacit, amely mindig is Erdélyre fog minket emlékeztetni.
A Barangoló digitális tartalomtár használata:
Nagy segítségünkre volt a Barangoló digitális tartalomtár használatának lehetősége. Ezt az értékelő óránál vettük igénybe, hiszen hazaérkezve már rendelkeztünk ismeretekkel. Elsősorban a Külhoni régiók fül segítségével az erdélyi felületet kerestük meg. Ezeket az online feladatokat oldottuk meg elsősorban csoportmunkában: Erdélyi fejedelemség, Erdélyi összefoglaló, Erdélyi formakincs, Erdély nemzetiségei, Erdélyi konyha, Szent László képregény. Az elérhetőséget megkapták a tanulók, és otthon tudták folytatni. A színes felületeken kívül előny, hogy könnyen használható, és a megoldásokat is láthatjuk. Mivel számtalan témakörben vannak feladatok, ezért a későbbiekben is lehet innen anyagokat felhasználni, de nemcsak tantárgyi részekhez, de osztályfőnökként is életvitelhez, egészséges táplálkozáshoz, egészség témakörben…..
Gulyásné Tajti Éva
osztályfőnök
A Gimnázium Facebook felületén megtalálható beszámolók linkjei:
1.nap:
2. nap:
3.nap:
4. nap:
5. nap: